Vilnius, 1991 m., sausio 13, Zenonas Bulgakovas |
Kalbėti apie
vyresnės kartos fotomenininkus paprastai yra sąlyginai lengva. Sutkus,
tralialia, Žvirgždas, Rakauskas, Kunčius, ir visa eilė jau nutrintų pavardžių,
kurias drauge su jų darbais šiandien galima gliaudyti kaip kokias saulėgrąžas,
ir viskas ten aišku, viskas jau pasakyta tiek autorių, tiek žiūrovų, tiek visų
įmanomų žinovų. Kartais pasiknaisioti Fotomenininkų sąjungos narių sąraše gali
būti visai smagu. Bedi pirštu, susirandi patinkančią pavardę, atsidarai darbus,
lieki kaip kuolą įrijęs, ir po kelių minučių atokvėpio galvoji – gal dar
paieškosiu, gal ką įdomaus rasiu. Ir randi. Mano aprašytas scenarijus yra
melagingas, Zenoną Bulgakovą visų pirma pažinau fotokūdroje, kur jis aktyviai
rodė savo nuostabia medžiaga kvėpuojančius archyvus, dalinosi atrastais
skaitmeninės fotografijos džiaugsmais, montažais, ir kitokiomis gėrybėmis. Jis
alytiškis, o iš ten kilę labai nemažai šaunių žmonių, Zenonui šiandien yra per
70 metų, o jis – vienas aktyvesnių internetinės fotokūdros dalyvių. Tai vienas
iš pritrenkiančių dalykų apie nesenstantį Z. Bulgakovą. Gal čia pavardė kalta?
Michailas Bulgakovas irgi nesensta, dabar naujai, baltai, išleistas.
Vežimėliai, Zenonas Bulgakovas |
Gal ir
pasirodysiu stereotipais besivadovaujantis, bet mane, žinoma, labiausiai domino
ir domina pono Bulgakovo archyvai. Beje, pavardė taip įpareigojančiai skamba,
ir lyg tyčia ant stalo „Meistro ir Margaritos“ 1985-ųjų leidimas, mėlynas toks,
irgi, archyvinė medžiaga beveik. Rodosi, Zenonas toks pats klasikas kaip ir
apdainuotieji, bet dėmesio kažkodėl gavo daug mažiau. Ir asmeninių parodų
nebuvo ar nebuvo tiek, ir apie monografiją tik pasvajoti galima...
Taigi, kuo tas Z.
Bulgakovas toks pritrenkiantis. Žinoma romantiškas buvo ir jis, LFS tinklapyje
ir fotokūdroje mačiau keletą ankstyvų darbų, skirtų, pavyzdžiui, krepšiniui. Tai
tokie suštampuoti darbai, ne patys įdomiausi, palikti dokumentiškumui, bet
visas autoriaus kūrybos grožis slypi jo kartais keistame ir ne visiems
suprantamame humore. Arba čia man jau vaidenasi, ir humorą ižvelgiu ten, kur jo
nėra. Kaip ten bebūtų, fotografijos puikios, tad po keletą žodžių apie mano Z.
Bulgakovo archyvinę „rinktinę“.
Be pavadinimo, Zenonas Bulgakovas |
Darbas su „LEDAIS“
geras viskuo. Suprantu, kad tai kažkokia paprasta dokumentika, ir humoro čia
su žiburiu nerasi, bet nuoširdumas ir paprastumas liejasi per kraštus. Tai
paprasta paprasto žmogaus fotografija, šiandien sudominanti daugeliu dalykų.
Kad ir žmonių žvilgsniais, ar „LEDŲ“ iškabos dizainu. Neturiu supratimo, kas
vyksta už kadro, bet nujaučiu vasaros kaitrą ir Zenono buvimą nepastebimu –
čiaukšt, ir moteriškės jau juostoje, niekam nekyla nė vienas klausimas, visi
laimingi, ir toliau galvoja apie ledus. Ir tos moterys, kadangi laimingos, besišypsančios,
atrodo toli gražu ne taip, kaip šiandieninės moteriškės. Ir tai visai ne
tuometinių ar šiandieninių moteriškių problema. Čia apkaltinsiu Zenoną
meistryste prieiti prie žmonių ir juos išplėšti iš laiko taip, kad jie atrodytų
tokie – laimingi.
Dainų šventėje, 1973, Zenonas Bulgakovas |
„Dainų šventėje“
visiškai puikiai panaudotas plataus kampo stiklas. Šiandien rimtieji žinovai
įžvelgtų čia neteisybę galbūt – moteris ant pakylos tikriausiai sako kalbą ar
ką nors panašaus – svarbaus - veikia, o deformuotas ilgakojis vyriškas apačioje
sėdi ir juokiasi. Didžiausias grožis žmonių kūno kalboje – moteris iškėlusi
rankas, gestais sufleruoja, kad vyksta kažkas rimto, kažkas neabejotinai rimto
sklinda iš jo burnos ir ausų, o tas vyrutis toks sudribęs, koja ant kojos,
rankos kišenėse, nerūpestingai žiūri kažkur į fotografą ar bent jo kryptimi, ir
visiškai paneigia viršuje vykstančius rimtumus.
Darbo jėga, Zenonas Bulgakovas |
Sunku suvokti,
kas dedasi fotografijoje „Darbo jėga“, bet visa tai primena D. Chaarmso
absurdą. Net nežinau, nuo ko čia geriau pradėti komentarą – sužavi viskas nuo
kairės iki dešinės ir nuo viršaus iki apačios. Vien ko vertas raudonas puodas
baltais taškučiais, taburetė, ir žmonių pozos... Stumia kaip reikiant. O dar
sako – silpnoji lytis. Tokia juokinga Z. Bulgakovo buitis šiandien džiugina
tokius entuziastus kaip aš ir tu, nes ji keista, neįtikėtinai stebinanti,
lengvai išmušanti iš vėžių.
Įdomios knygos, Zenonas Bulgakovas |
„Įdomiose knygose“
iš tiesų įdomu viskas, tik ne knygos. Prisimenu tuos keistus brezentinius
pripučiamus čiužinius, prisimenu, koks buvo smėlis prie jūros ir prie ežerų.
Nebuvo jis kitoks, bet saulė tikrai buvo kaitresnė, žmonių skruostai –labiau įraudę,
o žmonės taip drąsiai skaitydami literatūrą nesiramstydavo vieni kitiems į
užpakalius.
Jaunieji, Zenonas Bulgakovas |
Žmonių kontaktas
ir atskirtis kadre „Jaunieji“ toks jautrus ir abejingas vienu metu, kad vienu
metu ir juodas juokas ima, ir verkti norisi. „Durininko“ laikrodis spindi iš
tolo, o vaikai, tikriausiai broliukas su sese, stovėdami ant geležinės prarajos
batams valytis, žiūri į tarpduryje baltai švytuojančią baltą suknelę. Tada jos
visos buvo vienodos... Jei ne vienodos, tai velniškai panašios. Bet man patinka
vaikų nematomi žvilgsniai į nepažįstamą ir keistą ateitį. Įdomu, kur tie vaikai
dabar, ką veikia.
Pas direktorių, Zenonas Bulgakovas |
Idiotiškas
dekoras “Pas direktorių“ aplenkia fotografijos veikėjų išraiškas savo keistumu,
bet kabliuku čia tampa ta balta šviesa, tas direktorius dieviškoje šviesoje,
kurio net nesimato per medines duris, šviesą, ir figūrą, bandančią patekti
vidun. Ir punctum čia tampa visų vienodi batai. Įdomu, ar tas sienų dekoras
reiškė kokią nors valdžią, ar direktorius didžiuodavosi praeidamas tą sieną. Ir
„minkštasuoliai“...jie tokie minkšti, kaip senos VW Jetta sėdynės. Prailginta
taburetė. Ir kilimėlis prie direktoriaus durų. Nuostabios detalės, šiandien
juokinančios, stebinančios, ir kitaip pritrenkiančios ir priplojančius jei ne
prie sienos, tai prie kompiuterio ekrano.
Piknikas, Zenonas Bulgakovas |
„Piknikas“ yra
mano mylimiausia pono Bulgakovo fotografija. Ten toks chaosas, kad net sunku
kažką pasakyti... Akivaizdu tik tiek, kad žmonės gerai leidžia laiką.
Tikriausiai tai svarbiausia. Įdomu tik, ką galvojo Z. Bulgakovas, spausdamas
mygtuką – ar jautėsi kaip R. Vikšraitis, fotografuojantis absurdišką žmonių
gyvenimą, ar juokėsi drauge su visais, o galiausiai prisipylęs gėrimo iš ąsočio
nuėjo sukti sukti ratelio į vieną pusę.
Mėsa, Zenonas Bulgakovas |
„Mėsa“
greičiausiai pasakoja apie deficitą, apie sunkias sąlygas gauti tam tikrus
produktus. Bet ta masė neblogai įmitusių piliečių ir stambus užrašas ant sienos
„MĖSA“ sukelia visai naujas asociacijas, apie kurias dabar nesiplėsiu. Bandau
įsivaizduoti dabar besirenkančius žmones prie Norfos, nes pagaliau bus galima
gauti jūrų lydekos. Įdomu, ar tie žmonės patys taptų panašūs į silkę, kaip Bulgakovo
personažai, primenantys mėsa?
Nors gali
pasirodyti, kad aš čia truputį šaipausi iš Z. Bulgakovo, tokia mintis būtų
labai klaidinga. Gerbiu šį autorių ir linkiu, kad juo ir jo kūryba susidomėtų
daugiau menotyrininkų, galbūt prisiruoštų parengti bet kokią knygelę, kad ir
skirtą tam berods 19—os metų periodui, kuomet ponas Bulgakovas dirbo „Snaigės“
šaldytuvų fabrike, ir ten profotografavo unikalių reikalų...
Zenonui siūlau nesikuklinti, jo darbai jaunąjai kartai gali būti labai įdomūs, daug labiau nei jis pats įsivaizduoja. Visko gali būti, kad šito teksto jis nė neskaitys, bet vistiek,
linkiu parodyti kaip įmanoma daugiau. Tos fotografijos vertos viso įmanomo
dėmesio, kaip ir jo unikali asmenybė. Ačiū, nuoširdus.
Zenonas Bulgakovas fotokūdroje
Zenonas Bulgakovas Lietuvos fotomenininkų sąjungoje
"Ledai". Aš šioje nuotraukoje įžvelgiu objektą (-us), kuris gal kai kam asocijuojasi su ledais. Ledai gali būti šalti kaip ledas. Ledai gali būti m-mmm kaip skanūs, juos norisi laižy-yti!
AtsakytiPanaikintiSunku suvokti, kas dedasi fotografijoje „Darbo jėga“? Tačiau man, mačiusiam ne vienas tarybinių laikų įkurtuves, atrodo, kad čia gręžiama skylė sienoje, kur bus tvirtinamas kablys spintelei (ar kam nors kitam) pakabinti. Žinant, kad tais laikais gręžtuvai neturėjo kalimo funkcijos, o blokinės daugiabučių sienos buvo labai kietos, natūralu, kad vieno žmogaus jėgos gręžtuvui spausti gali būti mažoka. Taigi Meistras gręžia, o Darbo jėga stumia.
Visada žavėjausi ir žaviuosi Zenono talentu. Ta subtili ironija netgi įtemptose situacijose (Pas direktorių, Mėsa), kompozicijos "pagavimas" (Vežimėliai, Piknikas). O "Dainų Šventėje" tiesiog girdžiu Zenono chi-chi... Talentas yra talentas!
Ačiū už komentarą, Gintarai. Ir paaiškinimą apie darbo jėgą : ))
PanaikintiBjauresnio intro gal ir nesu skaičiusi : ) Ar tikrai reikia sumenkint kitus, norint pasidžiaugti ir mažiau žinomais autoriais?
AtsakytiPanaikinti