Untitled, Tom |
Man nepatinka
peizažai. Paprastai peizažas sukelia asociacijas su važiavimu automobiliu kokiu
nors nuobodžiu greitkeliu, kur vaizdas susilieja į vieną liniją, kuri vienus
vimdo, kitus migdo, o man tiesiog nuobodu. Gerai, kad automobiliuose paprastai
aš būnu tas, kuris turi žiūrėti vertikaliai, o ne horizontaliai. Kitaip man
imtų niežėti padus, o batų, žinoma, susitalpinęs galinėje sėdynėje, nepradėsi
nusiavinėti, ir prakaituotų delnai, ir norėčiau užsimerkti, kad taptų dar
nuobodžiau. Ir veikiausiai ne tik nuobodulyje esmė, bet ir tame, kad kartais
tiesiog žiūri ir nesugalvoji, į kur reikia žiūrėti. Nežinau, ar čia peizažas
blogas būna, ar jo autorius, ar abu kartu. Žodžiu, kai žiūriu į peizažą
stačiakampyje, man norisi eiti namo. Ar bent jau nusisukti, arba pradėti kokią
nors kalbą apie nieko nereiškiančius dalykus, arba krapštytis panages, kas yra
negražu tokiose vietose, kur peizažai kabo... Aš ne maištauju, bet panagių
krapštymas – panašiai kaip telefono išsitraukimas iš kišenės šiaip sau. Nežiūri
kiek valandų, žinai, kad negavai jokios žinutės ar elektroninio laiško, niekas
nepaspaudė „mėgstu“ tavo instagrame, feisbuke, ar dar kokiame nors buke.
Apsimeti, kad ką nors veiki, kad tik kuo greičiau pasitraukti nuo to peizažo,
lyg jis būtų kas nors, ko nepasiilgai, nemyli, ir visai visai nenori sutikti,
apkabinti ir pabučiuoti.
Untitled, Tom |
Visa tai rašau
dėl to, kad nusprendžiau štai ką – egzistuoja toks žanras, pavadinimu naujasis
peizažas. Nuo jo nepykina, jis nemigdo, ir, beje, jis beveik išpildo mano
svajonę – tai fotografija, primenanti tai, ką norisi nufotografuoti tuo metu,
kai vairuoji, bet negali, nes... vairuoji. Kartais tai gali būti absoliutus
niekas – S. Žvirgždo receptais nesinaudojant net, gali nebūti nei karvės, nei
stulpo, nei rūko, bet jauti kažką, kas verčia nuspausti,ar bent norėti
nuspausti tą prakeiktą mygtuką.
Untitled, Tom |
Apie autorių
nežinau nieko, išskyrus tai, kad jis save vadina Tomu, ir dar prie Tomo prirašo
KINETIC su apversta N. Man labai patinka kinetinės skulptūros, bet jų Tomo
fotografijose nėra, ir net nesitikėjau jų rasti ten. Pasakiau, kad žinotum, nes
tau juk svarbu žinoti, kas man patinka, ar ne? Aišku, kad svarbu. Be kinetinių
skulptūrų man patinka Tomo naujieji peizažai. Jis visus juos vadina "Untitled", ir manau, kad daro teisingai, nes duoti pavadinimus tokiems darbams kaip jo būtų ne tik gėdinga, bet ir nelabai prasminga. Buvimas be pavadinimo man tik palengvina žiūrėjimą...
Untitled, Tom |
Ar juos galima
vadinti peizažais neturiu jokios spalvos supratimo, bet man tai grynų gryniausi
naujieji peizažai, kuriuos matyti malonu. O dar maloniau apie juos galvoti...
Man kartais liūdna, kad pritrūkstu žodžių kam nors apibūdinti, bet jausmas,
žiūrint į tą tikriausiai geležinį šimtakojį yra nepakartojamas. Jis toks
„netyčiukas“, kreivas, bet tikriausiai sąmoningas. Jeigu tai tikrai traukinys,
tuomet gal ir tikrai netyčiukas. Nuklysiu į lankas ir papasakosiu trumpą
istoriją, kodėl manau, kad tai gali būti netyčiukas. Fotografavau ant pylimo,
prie bėgių. Metrais nuo manęs iki bėgių buvo labai mažai, tik aš buvau gerokai
virš jų – traukinys šliaužė savo duobe geležiniu takeliu kaip kokia sudžiūvusi
Neris, tapusi mediniu pagaliu. Fotografavau ne peizažą, o žmogų, ir mano
intymią akimirką sudrumstė mašinisto pyptelėjimas ir pamojavimas. Supratau tai
kaip prašymą – suskaičiuok mano vagonus. Visada džiaugiuosi, kai manęs kas nors
ko nors prašo, todėl trumpam palikau E. Ramybėje šalti ant pylimo ir nusisukau
į traukinį. Dar nemačiau, kad toje juostoje išėjo, bet numanau – kreivas peizažas
su dideliu traukinio užpakaliu, nes iš susijaudinimo nespėjau. O traukiniai
šikančių, tokių kaip aš, nelaukia. Bet kadro kreivumas, jei jis ten yra, buvo
netyčiukas – džiugesyje visai nesvarbu, kokiu kampu laikai kamerą – svarbiausia
tampa laiku nuspausti mygtuką. Kuo ilgiau žiūriu į Tomo traukinį, tuo mažiau
man atrodo, kad jis apskritai judėjo, ir neabejoju, kad Tomas fotografavo tą
pilkumą, į kurį norisi įkišti rankas ir juo išsitepti veidą, o traukinys tik
kaip detalė, kad neužmirštum, kur kiši pirštus. Toks peizažas kaip šis galėtų
kabėti ant sienos ir lašėti savo pilkumu man ir mano svečiams ant galvų. Čia
nuobodulys ir pilkumas yra medus, kuris pats skaniausias su žaliais agurkais.
Dabar žinau, kuo kitą kartą pavaišinsiu svečius... Tik reikia šitą pilką masę
pasikabinti ant sienos iš pradžių.
Untitled, Tom |
Tomas braižo
žemėlapius. Naujasis peizažas nuo peizažo tuo ir skiriasi – jame yra žemėlapis.
Ir čia vėl tas puikus pilkumas, kuriame, atrodo, kaip mėnulyje, prarandi svorį
ir šiek tiek pakyli nuo žemės. Ir tame žemėlapyje, kartografijos paminkle, tiek
daug visokių dalykėlių. Neapmyžtas šunų sniegas, kuris atrodo tirpstantis, bet
iš tiesų jis gremėzdiškai voliojasi ant pageltusios vejos ir nekur neketina
trauktis. Ta perėja mano batų raištelius suriša taip, kad bėgdamas pas autobusą
kaip sūnus paklydėlis pargriūčiau ir nusibalnočiau kelius, nesvarbu, kad jie
kelnėse, kartu su kelnėm prasitrinčiau, iki lengvo kraujo, tokio, kuris lengvai
dvokia asfalto purvu ir odos atplaišomis. Kol beviltiškai bėgu į geltoną autobusą,
kuris ten žiba savo raudonais stop žibintais, pilku keliu šalia greičiausiai
vos juda koks nors senas Chrysler‘is. Nežinau kodėl būtent Chrysler‘is, bet tai
juk visai nesvarbu. Jis juda, mato mano kovą už būvį, ir prieš pat man krintant
veidu į bordiūrą ir į tą gremėzdišką sniegą, jis parodo posūkį dešinėn, kerta
mano perėją, ir nuvažiuoja į parduotuvę pieno. Kaip gaila. Nežinau, ar spėčiau
į autobusą, tame pilkume jis vienintelis turi svorį, jis lekia šviesos greičiu,
kai jam norisi, ir gali būti, kad vos man įsirėžus į asfaltą jis nuspaustų
greičio pedalą ir nuvažiuotų, o duslintuvas iš manęs juoktųsi dusliai, kaip jam
ir priklauso. Kaip koks džiazmenas, kurio nekenčiu panašiai, kaip peizažo. Bet
durys dar atviros, gal spėsiu, gal ta figūra sustabdys šviesos greitį, kaip
koks super herojus. Pabučiuočiau batą tai figūrai, jei ji tokį avi, ir lipčiau
vidun. Nors nė neįtariu, kur jis važiuoja, bet Tomo peizaže jis man svarbus,
kad trūks plyš turiu jį pasiekti, net su prakirstais keliais ir supančiotais raišteliais.
O jei ir nepasiseks, man patiktų gulėti toje klastingoje perėjoje kruvinais
keliais, pamatyčiau šviesos greitį, niekada nemačiau. Mojuočiau figūrai, kuri
greičiausi spėtų į autobusą savo kelnių atplaišomis ir linkėčiau gero kelio,
sakyčiau, su dievu jums, gerbiamasis, likite sveiki!
Untitled, Tom |
Tikriausiai visa tai labai asmeniška, ir daugelis aplenkia
Tomo peizažus, sakydami, kad tai neprofesionali fotografija, kurioje nespindi
saulėtekis ir augalai ir uolos neatrodo taip, kaip kelionių agentūrų lankstinukuose.
Gal saulėtekis ir nespindi, bet nematomu taku nueiti pabūti tarp tų medžių
norėčiau. Čia ir vėl viskas piktorialistiškai tiršta, ir šitas žieminis kadras
primena karštą vonią, kai viskas aprasoja tiek, kad viskas, ką matai veidrodyje
– blanki odos spalvos versija. Bandau galvoti apie vėją, jis tikriausiai
nestiprus, šaliko taisytis kas dešimt sekundžių netektų, ir galėčiau ramiai
nuklampoti ten, į patį vidurį, į fotografijos centrą. Sugadinčiau Tomo naująjį
peizažą, bet tai vertas tokios nuodėmės peizažas. Negaliu pasakyti, kas būtent
jame yra tokio, kaip ir kituose, ankstesniuose ar vėlesniuose. Bet kaip jau
minėjau, akių ir proto jie neerzina, tik įsižiūrėti reikia. Man atrodo, kad
šiandien žiūrovams kartais sunku tai padaryti, kol fotografas nesudėlioja visko
taip – štai jums akcentas, džiaukitės, plokite. O dabar pagalvojau apie R.
Treigį, kuriam kada nors paskirsiu atskirą tekstą… Bet jis kažkuo panašus į
Tomą, ar Tomas į jį. Tame sniege net voliotis nesinori, iš kažkokios pagarbos,
tik nežinau kam, Tomui ar sniegui. Norisi tik susipažinti su medžiais ir toliau
ilgai ilgai ilgai ilgai žiūrėti į tą baltą tirštą košę, kol joje, kaip ir
debesyse, imi matyti pačius įvairiausius dalykus.
Untitled, Tom |
Štai ir saulėlydis. Saulės blynas čia kitoks, jis jau atsirėmęs
į medžius, neskleidžia savo romantikos per ištisą kadrą, jis ten tiesiog kabo
ir šviečia, kaip koks toršeras be galvos. Ar naujasis peizažas yra tas pats
peizažas, tik su mažiau ryškumo? Techniškai, taip, turbūt. Tik dar reikia
pridėti savo vaizduotę ir meilę fotografijai. Saulės blynas ir horizontas be
“fokuso” apsitraukia tokia plėve, ir pasijuntu lyg man ant galvos Tomas būtų
uždėjęs polietileninį maišelį. Kvėpuoti galiu, ir matau viską puikiausiai, tik
viskas yra ne priešais mane, o už kažko, ko įvardinti negaliu. Tai ir oras, ir
erdvė, ir atstumas, ir… Lengvai pasišiaušusi kairė kadro pusė primena mūsiškes
kopas. Neturiu jokių sentimentų kopoms, bet man patinka galvoti apie tą ežišką
kairę pusę, kurios neįžiūriu, tik nujaučiu. O kažkur tame danguje skrenda
žmonės, pripildę lėktuvų sėdynes savo užpakaliais ir skrandžio turiniais,
laptopais ir verslo reikalais. Smagu žiūrėti į juos pro polietileninį maišelį
ir džiaugtis, kad aš vis dar čia, o ne ten, su jais. Nes mano kava termose
skanesnė už tą, kurią lėktuve super seksuali stiuardesė jiems patiekia be
priekaištų tvarkingomis rankutėmis.
Untitled, Tom |
Untitled, Tom |
Naujasis peizažas gali būti ir labai trumpas. Kiek čia –
dešimt metrų iki artimiausio medžio? Bet žemėlapis čia ir vėl veikia, matau
vingį, ir nežinau kas už jo, man smalsu, aš kaip stirna, spoksau savo
žinduoliškomis akytėmis, ir nežinau, ką valgyti snieguotame Tomo peizaže.
Norėčiau tapti gigantišku šliužu, sraige, kuri prašliaužia tą vingį, ir jai
nusispjauti, kas už jo – svarbiausia rasti dar kokį želmenį, kurį bus galima
sučiulpti per naktį, kol šeimininkas nemato. Gaila, kad sraigių žiemą nebūna,
ir mano svajonė neišsipildys, nebent užmigęs susapnuosiu, kaip slenku, tapęs
modifikuotu šliužu, mintu sniegu ir jo šalčiu ir drėgme, ir medžių kvapu.
Sutinku šunį vedžiojantį žmogų, jis manęs nemato, nes po galais, tai sapnas,
jam nusišikti, sraigė aš ar narkomanas, aš jam tiesiog neegzistuoju. Taip kaip
man neegzistuoja įdomus peizažas ant sienos, nes tokių tiesiog nebūna.
Tegyvuoja naujasis peizažas.
Untitled, Tom |
Atsidūręs tokioje pievoje nežinau, kaip elgtis. Bijau erkių,
nenoriu eiti niekur, man patinka čia stovėti. Šita Tomo fotografija labiausiai
primena paprastą peizažą, bet vistiek ji nėra šiaip sau peizažas. Čia aš ir vėl
matau tą plėvelę, būnu celofaninis maišelis kybantis ore, ir galėčiau nusklęsti
tolumon ta auksine šviesa. Bet tai pernelyg tingu ir beprasmiška, nes būti čia
vienas malonumas. Skaičiuoju žoles, žinodamas, kad niekada gyvenime jų
nesuskaičiuočiau, nes paprastai pametu skaičių ties keturiasdešimt keturiais.
Medžių trikampiai žavūs, ir nenorėčiau, kad vėjas juos būtų sustūmęs kitaip.
Tomas, tikriausiai, irgi nenorėtų. Ta nesuskaičiuojama žolė man atrodo kaip
jūra, o kai esi celofaninis maišelis – jūra niekada nebūna iki kelių, ir apie
bet kokią drąsą galima pamiršti. Bet net jei ir pavyktų, nenorėčiau drumsti
ramybės, kurią Tomas čia sustabdė amžiams. Akimis bėgioju iš kairės į dešinę,
nerandu kur žiūrėti, visai kaip paprastame peizaže, bet atmosfera čia gera , ir fotografija gera ,
nes man nesinori nei trauktis telefono, nei pabėgti. Čia norisi sulaukti
ilgesio, apkabininimų ir bučinių. Tu juokiesi dabar, ar ne? Aš irgi juokiuosi,
viskas tvarkoj. Matai, paprastuose peizažuose niekas niekada nesijuokia. O čia
situacija visai kitokia. Jeigu tu nori eiti, tai eik, aš pasivysiu, nebijau kad
tu praginsi už miško kampo, nes pasitikiu tavimi, o aš dar paskaičiuosiu žoles.
Keturiasdešimt keturi ir viskas baigta. Ateinu, ateinu, nesinervink.
Untitled, Tom |
Ir vėl košė, ir vėl asfaltas, tik šį kartą mano keliai
sveiki, stoviu ir žiūriu į geltoną kadro pusę. Tai klaida, grubi, sugadintas
kadras, išmesti, sunaikinti, ir taip toliau, visi sako. Tomas protingas, jis
žino kad šitas peizažas gražus. Ta geltona ne grėsminga, bet norisi eiti tuo
bordiūru, kaip kokiu lynu,stengiantis nenukristi, tolyn į tirštą gatvės
peizažą. Neisim į kitą pusę, tikrai, šita pusė mums puikiai tiks, pamatysi.
Tereikia saugiai praslysti bordiūru, ir mes jau kitame kadre. Kai kuriomis
nuotraukomis reikia ir galima džiaugtis trumpai, kad norėtųsi grįžti. Ką gali
žinoti, gal kitą sykį, einant atgal, norėsis eiti ta geltonaja puse, ir kitoje
pusėje lauks dar vienas geras Tomo peizažas.
Untitled, Tom |
Tikriausiai su
Tomu stovime ant tilto. Čia viskas taip tiršta, rausva, bet nesvetima,
tūkstančius kartų mačiau tokį vaizdą ant tilto, kuris veda į Akropolį. Gal ir
Atėnuose toks yra, kas žino... Čia nesinori daryti nieko, nebent kaip
vaikystėje, kai mėtydavome pagaliukus į Nerį vienoje tilto pusėje ir bėgdavome
pažiūrėti kaip jie išplaukia kitoje, ir dingsta upės dugne arba keliauja horizonto
link. Horizonto... Upės vingio link. Atsiprašau. Tikriausiai dargana, pusiau
lyja, aš sveikas, ir mano seilė švari, ir vairuotojas nesupyktų, kad vieną kitą
numesčiau jam ant stiklo. Bėgčiau pasižiūrėti, kaip kitoje pusėje mano seilė
keliauja horizonto linkant kažkieno lango, jau penkis kartus nubraukta
valytuvo, bet nesvarbu, ji vistiek kažkur ten. O gal tas automobilis, drauge su
savo vairuotoju, nukeliaus kur nors, kur dar nebuvau. Tai bent. Aplankysiu
nematytą vietą. Juk tai puiku. Persisveriu per turėklą, bet nespjaunu, tik
džiaugiuosi tuo lipniu peizažu, dekoruotu automobilių žibintais, mano pusėje
raudonais galiniais, kitoje – gelsvais priekiniais. Pakeliausi kitą kartą.
Dabar daug įdomiau stebėti, kaip žibintai atsiranda iš kažkur, lyg kokios dujos,
kurios čia matosi, čia jau nebe, ir man lengvai sukasi galva nuo minties, kad
kiekvienoje mašinelėje groja kažkokia muzika, tikriausiai vyksta pokalbiai, kas
nors planuoja pirkinius ateinančiai savaitei, o kiti patyliukais laukia namų ir
lovos, nes mylėsis kaip pašėlę. Vaikai galinėse sėdynėse galvoja apie žaidimus,
kuriuos žais, kai baigsis tas sėdėjimas ir žiūrėjimas į monotonišką liniją
pašonėje...
Tomas flickr'e
Tomas flickr'e
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą