Untitled, Lisa Indigo Burns Wormsley |
Tai, kas asmeniška,
dažniausiai būna šiek tiek paslėpta. Vieni deda į stalčių, kiti į voką ir tada
į stalčių, kiti dar kur nors. Žinau, kad asmeniškumai ne visiems įdomūs, o kai
kuriuos net erzina, nes jie nori apibendrinimų, išvadų, konkretumų, o ne pabirų
asociacijų ir asmeniškumo žirnelių. Fotografija, kaip
ir tekstas, ir turbūt bet kokia kitokia veikla, yra tik sausas užsiėmimas, kai
pašalini asmeniškumus. Galima, aišku, kuo nors sudrėkinti ir pagyvinti, bet...
asmeniškumai leidžia būti arčiau, glaudžiau, giliau, net ne taip, kaip akis į
akį, o dar arčiau.
Requiem for a Dream #3, Carolina Conte |
Užspaudus visus
asmeniškumus fotografijoje, tikriausiai, gautųsi dokumentinė fotografija. Bet
ir ta plačioji dokumentika yra subjektyvi, asmeniška, ir kitaip blizganti per
kažkieno vieno akį ar mintį. Tikrai perlaužus asmeniškumus pusiau, išeitų... paso
fotografija? Jos diletantizmas paprastai yra vienas iš tų dalykų, kurie
asmeniškumus ir nužudo. Tie, kas fotolaboratorijose šiandien daro pasines ir kitokias nuotraukas, paprastai
yra su fotografija absoliučiai nieko bendro neturintys žmonės. Aš čia taip
garsiai galvoju tik... ir prieinu išvados, kad fotografija be asmeniškumų –
nebe fotografija. Vienas filosofas visai neseniai ėmė galvoti apie naują
terminą – šviesoraštinininkas. Sako, kad šviesoraštininkas ir fotografas du
skirtingi žodžiai (tikriausiai ir žmonės skirtingi), reiškiantys skirtingus dalykus. Šviesoraštininkas kuria, o
fotografas ką daro? Man nepatinka tas žodis – šviesoraštininkas, skamba
sintetiškai, kaip koks prastas vertinys. Labiau lietuviška, žinoma, nei photos
graphos, bet man kur kas labiau priimtinas paliktas senas, grubus terminas, mėgstu lėtai jame kaskart
įžiūrinėti naujas prasmes.
Untitled, Nickolay Dyadechko |
Nė nežinau, ar
galėčiau įvardyti, kas tie asmeniškumai fotografijose. Tai gali būti bet kas.
Aš imu save erzinti, tave tikriausiai irgi, nes vis prisimenu Barthes‘o
punctum‘ą, atleisk, kitaip negaliu. Bet šiuo atveju asmeniškumas fotografijoje nebūtinai yra jos
punctum. Sakai, pavyzdžiui... Štai tau pavyzdys. Nickolay Dyadechko
fotografijoje su merginos portretu primerkta akimi man asmeniškumas čia yra
nujaučiama liemenėlė po mėlynu rūbu, papuošalas ant kaklo, plaukų vingiai,
kuriuos beveik galiu užuosti, dulkės stiklo šukės aštrumo kadre, kurių, būdama Nickolay'aus vietoje, irgi nebūčiau nuvaliusi, durys fone, nes aš vis galvoju, ar pro jas
patekčiau į kokią nors keistą erdvę, tokią kaip S. D. Morales filmuose „Pasajes
I“ ir „Pasajes“, paveikslėlis ant sienos... Tuo tarpu Barthes‘iškasis punctumas
yra ta primerkta akis. Nežinau, ar supranti ką noriu pasakyti. Primerkta akis
užvaldo kaip tikras punctum, neleidžia pamiršti, liepia galvoti apie ją, o visi
kiti dalykai padeda būti kaip sakiau – giliau, arčiau, taip arti kad imi žinoti
žmogaus vardą, pavardę, kvepalų stiprumą, ir nujauti, kad galbūt kažkur netoli
stovi ką tik užvirta arbata. Gal dabar aiškiau...
Untitled, Lucrezia Senserini |
Čia mane apsėda
žvilgsnis, jaučiu kaip jis kariasi man ant sprando kabindamasis į odą mažais
nagučiais. Jaučiu žvilgsnio svorį, storį, gylį, ilgį, plotį, ir visus įmanomus
matus, nes jis man – punctumas. Bet vien jo nepakanka. Šiuo atveju Lucrezia
Senserini viską dar labiau sukomplikavo. Nes žvilgsnis taip paprastai puntumu netampa...
Jis juo tapo asmeniškumo dėka. Sakai, kad nesupranti, kokie čia asmeniškumai.
Ok. Vytelių stogas ten greičiausiai, man patinka galvoti, kaip šviesa
atsitrenkia į tuos pagaliukus virš jo galvos, o dalis jos prasprūsta ir rėžiasi
tiesiai jam į kaktą, į akis, į plaukus. Pastarieji čia irgi tampa
asmeniškumais. Man įdomu, ar jis buvo panardinęs galvą į kibirą su obuoliu ir
bandė jo atsikąsti (yra toks kvailas žaidimas), o gal jam paprastai ir aiškiai
– karšta nuo tos skrybėlės, kuria jis prisidengia burną (norisi tikėti, kad ten
– obuolys). Asmeniškumų apsuptos akys tampa kabliu, prie kurio savanoriškai
priėjusi prisisegu savo karabinu ir leidžiuosi velkama artyn.
Untitled, Lucrezia Senserini |
Kitur klaupiuosi
ant žemės ir lieku be žado dėl pirštų, dėl to kaip jie išsiraitę, dėl jų
įtampos, kuri man galbūt vaidenasi, tai gali būti vienos penki šimtosios
sekundės dalies reikalas, ji tuoj pat išsitiesė arba susigniaužė, nes šalta,
nes po dar dviejų sekundžių pakels ranką, patrauks rankogalį, susiras laikrodį,
pasitikrins laiką. Nežinau. Bet įsitraukiu per pirštus, ir atsiremiu į nugarą,
beveik taip kaip giltinė pasakose prisiartina. Tik aš ne giltinė, aš taiki
žiūrovė, aš bandau surasti stuburo slankstelį, kuris žymi tuos metus, kai
galbūt mirė jos tėvas, arba prisivalgiusi cukraus nudvėsė papūgėlė, sukurdama
natiurmortą amžiams; stuburo slankstelyje galiu rasti viską. Asmeniškas ir
sunkvežimis. Nežinau tik, kodėl. Jis čia kaip lego kaladėlė-milžinė, į kurią
kažkodėl žiūri ji, o ne aš. Vadinasi, tai asmeniška. Vadinasi, ji ten kažką rado,
ras, ar pames. Vadinasi, dar vienas slankstelis užsipildys paveikslėliu, kurį
galės rasti kitas žiūrovas, stovintis man, panašiai kaip aš fotografijos
herojei, už nugaros. Ir skamba vis Macklemore nuotrupa – „Oh girl this boat is
sinking, there‘s no sea left for me/ and how the sky gets heavy, when you are
underneath it“. Pabandyk, pamatysi.
Untitled, Aishinha |
Spindulys,
pjaustantis veidą, ir veikiausiai nutikus šiai nuotraukai, kiti spinduliai
padarė tą patį. Bet jie čia įsitempia mane arčiau to veido ir marškinių, taip
arti kad tampa pažįstamas kiekvienas siūlas, o veido nelygumai susikooperavę su
plaukų bumbulu ant galvos tampa mano asmenine šventove. Ne ta, kurioje galiu
vaikštinėti kaip tinkama, o kaip koks akmenų sodas, kur viskas, ką galiu
veikti, tai tyliai džiaugtis nebylumu ir grėbliuku naujai sušluoti skaldą.
Spindulių pagalba modeliuoju tą veidą, galvoju, galbūt jis mano tėvas, o galbūt
geras draugas, o gal aš jo nepažįstu ir prikibau dabar kaip kokia beprotė.
Nesvarbu, jis nejaučia, jis ten užstrigęs, ir jo veidą galiu grėbliuku šluoti
iš naujo ir iš naujo ir iš naujo, siūlus marškinių šukuoti. Nes jie asmeniški,
jie mano ir man, net jei autorė taip nenorėjo – taip tiesiog nutiko.
294, Katai Stienstra |
Vaikščioti į fotografijas ir
iš jų nė kiek nevargina, tai vienas malonumas. Kartais pavargstu, nes
tenka praeiti ir sniegu, ir žvyru, ir vandenis pajudinti, ir gravitacijos
dėsniams pasipriešinti. Bet šiuo metu jaučiuosi taip, lyg tai, ką veikiu nuolat
– vaikštinėju pirmyn atgal – man niekuomet nenusibos. Svarbiausia nesupainioti
savojo gyvenimo su sutinkamais ten. Kad neįtrauktų koks nors punctumas
negrįžtamai, kad netaptum pėda sniege, ir neliktum gulėti kaip mažas mielas
asmeniškumas; neaišku, gyvas ar ne, bet asmeniškumas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą