Anapus, Mindaugas Gabrėnas |
Kvadratas įpareigoja,
ir man atrodo, kad net šiandien, karpydami skaitmenines fotografijas į
kvadratus, žmonės dažnai susipainioja geometrijose ir klaidžioja kažkur už
kvadrato ribų. Ne kartą savęs klausiau – kaip Mindaugas Gabrėnas dar nepavargo
nuo to lygaus ir tvarkingo juostinio kvadrato. Kadangi atsakymo nerandu, spėju,
kad Mindaugas tiesiog apsigyveno tame 6x6 centimetro kvadratėlyje. Visus autoriaus apdovanojimus ir dalyvavimus tarptautinėse ir kitokiose parodose palieku nuošaly sąmoningai, nes norisi žiūrėti tiesiai į darbus, o ne i curriculum vitae, kad ir koks jis būtų įspūdingas.
Kažkas kažką, Mindaugas Gabrėnas |
Kartais jis tampa
nuobodus, nors geriau pagalvojus, ne Gabrėnas nuobodus, o erdvė, kur paprastai
tenka susidurti su jo darbais. Ir tas produktyvumas, kuris šiaip jau
sveikintinas, internete labai išsikraipo ir kartais neišeina suvokti - ar
autorius štampuoja, ar į gyvenimą paleidžia kurį laiką brandintus ir augintus
kūrinius.
Aš niekada nemaniau, Mindaugas Gabrėnas |
Man labiausiai
patinka tai, kad M. Gabrėnas iš esmės netelpa į jokį žanrą. Jis visur. Jis ir
Atget, ir Bressonas, ir Sutkus, ir netgi Kunčius kartais. Atget šiek tiek
užmirštas genijus, Bressonas smarkiai apdainuojama legenda, Sutkus jau pats
kaip lietuviškos fotografijos pionierius, o Kunčius... romantiškas dėdė,
besidžiaugiantis tvoromis. Sujungus visus keturis į Mindaugą Gabrėną išeina
visai neblogas lydinys, leidžiantis mėgautis kartais puikia, kartais nuobodoka,
bet vis tiek įdomia fotografija.
Kaip tikras
klasikas, Gabrėnas naudojasi fotografijų pavadinimais, kurie visiškai
nemoderniai užduoda tam tikrą toną ir labai dažnai iš pirmo žvilgsnio
abstrakčiomis atrodžiusios jo kompozicijos tampa aiškiais, kartais net visokio
plauko konceptualumais dvelkiančiais kūriniais.
Konkista, Mindaugas Gabrėnas |
Ribos, Mindaugas Gabrėnas |
„Konkistą“ man,
kaip žiūrovui, tęsia darbas „Ribos“, kuriame randu argumentų savo pamąstymams,
kad tai – asmeninė autoriaus konkista, kai užsiėmęs kažkokį plotelį jis
smaigsto vėliavas smėlin, tveriasi tvoromis, kaip jau minėtas Kunčius, tik
jomis taip galbūt nesididžiuoja, ir galvoja apie viską praktiškai – riba, riba,
riba. Bet ir riba negalutinė, su galimybe praeiti, išsimaudyti svetimame ežere,
su leidimu, žinoma. Čia irgi matau tą sargybinį, kaip ir konkistoje.
Nenustebčiau, jei tai pats autorius, perimetrą tyrinėjantis. Konkistadorai taip
daro...
Žaizdos, Mindaugas Gabrėnas |
„Žaizdose“, be
abejo, eiliniam žiūrovui iškart matosi du dalykai: arba Kristus su savo
erškėčiais, arba dygliuota viela, ne vienam reiškianti rezistencinius ir
kitokius laikotarpius, arba tam tikras įstaigas... O man visa tai primena užtemimą,
ir nesvarbu, tai pradžia jo ar pabaiga. Mėnulis baltas, saulė skylėta, abu jie
žaizdoti, vienas spjaudosi ugnimi, kitas tyliai sukasi ir laukia, kada jame
koks akmuo kaip laikrodis su švytuokle išmuš dar vieną valandą. Vainikėlis juda,
reiškia, viskas ne taip jau blogai. „Žaizdos“ greičiausiai dar tik gresia, arba
jau baigiamos išsilaižyti senosios, bet pasitelkiant karininkų taktiką – bomba
du kartus vienoje duobėje nesprogsta. Mindaugas Gabrėnas pozityvus autorius, ir
pykčiau, jei kas nors jį kaltintų tamsybėmis ir neigiamybėmis.
Obuolys nuo obels, Mindaugas Gabrėnas |
Kai kalbėjau apie
tai, kad M. Gabrėnas mėgsta pavadinimus, ar paantraštes savo fotografijoms, radau
tau puikų pavyzdį – darbas „Obuolys nuo obels“. Gražus žodžių žaismas, ir nors
nesu tikras, bet manau, kad medeliai atstovauja lietuviškas obelis, o miesto
peizažas tolumoje – legendinis Big Apple, dar žinomas Niujorko vardu. Ir
nežinau, kaip čia reikėtų šifruoti... Bet man patinka versija lietuviškai
patriotiška – Gabrėnas, būdamas lietuviška obelimi [ar obuoliu...], surado ne
taip jau toli nusiritusį obuolį [ar nusirito netoli obels]. Galvojant, kad
obelis – lietuviška, koks skirtumas, kur ir koks tas obuolys. Obuolys ir
Niujorke obuolys. Visai kaip ir lietuviškas Gabrėnas – ir Niurjorke lietuviškas
Gabrėnas.
Sala, Mindaugas Gabrėnas |
Abstrakcija jo
kūryboje labiausiai atsiskleidžia tokiose fotografijose kaip „Sala“. Nieko ten
abstraktaus, aišku. Vanduo, sala, dangus, viskas aišku. Bet šiaip jau tie trys
dalykėliai šiandieniniam žiūrovui tapo arba buitiškai neįdomiais, arba
romantiškai pasiilgtais. Man visai nesinori pamatyti, kas ten per sala, pakanka
žinoti, kad ji ten yra, tuose šešiuose centimetruose, ir kad autorius neužmiršo
– banalybes fotkinti ne tik galima, bet ir reikia. Bet dar labiau reikia mokėti
tai daryti. Jei prieštarauji mano įsitikinimui, kad Gabrėnas moka tai daryti,
susitikime ko nors atsigerti ir galbūt surasime kompromisą.
Algoritmas, Mindaugas Gabrėnas |
Niekada nemėgau
algoritmų. Vien pavadinimas siaubingas, kaip gali būti patrauklus žodis
algoritmas. M. Gabrėno „Algoritmas“ sudėtingas, nes neaišku, kur jis prasideda
ir baigiasi. Gal protingi žmonės man galėtų paaiškinti, nes vikipedija pasakoja
apie veiksmų seką, kaip išsivirti kiaušinį... Žiūrint į „Algoritmą“ galvoje
skamba dainelė „Stok ant akmenėlio...“, o kaip ten toliau žinai pats. Būtų
įdomu išgirsti paties autoriaus mintis apie šitą darbą su visu jo pavadinimu.
Nesvarbu, ar autorius kada nors paklaustas man atsakytų į klausimą, vizualiai
toks „Algoritmas“ mane veikia raminančiai, ir nenoriu aš jokių sekų. Užtenka
mėgautis skirtingais pilkais tonais danguje ir vandenyje, ir vis Barthes'iškai
grįžti prie punctum, kuris galbūt čia ne toks ryškus ir yra pats mažiausias
elementas kadre. Nenustebčiau, jei to mažiausio elemento vaidmuo, to
tikriausiai pūvančio kuoliuko vaidmuo šitame M. Gabrėno uždavinyje, pats
svarbiausias.
Edenas, Mindaugas Gabrėnas |
Puikus darbas ir
„Edenas“, kažkuo primenantis E. Steicheno prūdelį mėnulio šviesoje. Skambus
palyginimas, bet manau, kad ir M. Gabrėnas tokio vertas, ir kolegos, rašantys
ir galvojantys apie fotografiją, nepyks už tokį drąsų sugretinimą.
Galėčiau kalbėti
ir kalbėti apie tuos kvadratukus, kuriuos meistriškai atlikęs vis internete
dalija M. Gabrėnas, bet pavargčiau ir aš rašyti, ir imčiau kartotis, o tau būtų
daug mažiau įdomu sąžiningai įsižiūrėti į kiekvieną mano aptartą ir neaptartą
Gabrėno stačiakampiuką. Todėl baigiu savo šnekas, ir linkiu geros peržiūros.
Beje, Gabrėną rekomenduoju žiūrėti panašiai, kaip skaitai knygą – nepraryti
viso iškart, o pasidžiaugti po truputį. Pusvalandis prie vieno kvadrato, antras
pusvalandis prie kito... ir autoriaus paveikslėlis nusipieš dar įdomesnis,
įvairesnis, ir tonų skalė prasiplės – pamatysi ne tik juodą ir baltą, bet ir
viskas pilkas, juodas, baltas, o retsykiais ir vieną kitą tikrą spalvą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą