Milimetre yra
gylis, ir staiga stebiuosi, kaip juostelėje atsiranda trimatis vaizdas. Žinoma,
mano akis kvaila ir to nematau, bet jis ten yra. Apsivertęs pasaulis,
susigrūdęs į 35 mm formatą. Sakau susigrūdęs, nes apkaltinti tą, kuris už
fotoaparato būtų negražu. Jis tik spaudė mygtuką, bet nieko negrūdo. Viskas
tiesiog atsispindi, savanaudiškai lenda į kamerą, kaip į išsvajotą paslapčių
kambarėlį, kuriame turbūt sėdi ir laukia Tarkovskis. Tarkovskis irgi tame
pačiame gylyje – vieno milimetro, ar mažiau?
Self-portrait with pomegranate, Levas Žiriakovas |
Fotografija man
visada patiko, nes ji suteikia vieną unikalią galimybę, ar noru geriau būtų tai
vadinti. Anksčiau kalbėjau apie kitą galimybę ir norą – liesti. Bet dabar apie
gylį. Žmonės kartais sako, kad fotografija įtraukia, tempia, velka už kojų kaip
kokį gavusį kulką. Traukia, bet traukia tik akį. Fizinė negalimybė eiti toliau
mane žavi labiausiai. Stovėdamas priešais gražų peizažą, portretą, natiurmortą
tikrovėje aš norėčiau prieiti arčiau akmenų, nueiti į mišką, įeiti į žmogų ar
olą, pačiupinėti žievę ir žemę, nugramdyti dažus, išdarinėti tiek daug visko.
Gal tai paprastas žmogiškas noras pamatyti save ten, kitur, kažkur? Iš šalies?
Įsitikinus, kad esi nepriklausomas žiūrovas, savanoriškai įsibrauti į tą kadrą,
į žmogų ar medį, ir pasižiūrėti į save iš naujo. Fotografija mane užrakina ir
leidžia tik žiūrėti. Tai protingai sugalvotas kankinimo įrankis – veikia
nuostabiai. Didžiausia sumaištis čia tik tame, kad aš laisvas, o fotografija –
įsikalinusi miniatiūra. Bet ji priverčia galvoti kitaip, ir tai vienas
gražiausių jos sugebėjimų.
Untitled, Armana |
Interneto
fotografai ir fotografės labai mėgsta gaminti tokius pseudo buitinius
portretus, kuriuos mėgstu vadintis „neišdrįstais aktais“. Paprastai tokių
fotografijų dalyvės – merginos. Ir nežinau, kiek ten pseudo, ir kiek buities iš
tiesų, bet žiūrėdama tas nuotraukas labai noriu prieiti ir ant kurios nors kūno
dalies padėti savo galvą, bet padėti šonu, taip kaip 1996 metais dėjo Levas
Žiriakovas galvą prie granato ant stalo, ausimi į staltiesę, taip aš norėčiau
padėti galvą joms ant pėdų, galvų, plaukų, pirštų, nugarų, užpakalių,
prispausti ausį ir stipriai užsimerkti, kad labiau tikėčiau esanti ten.
Prisispausčiau prie šlaunies, įdomu, kokia būtų jos reakcija, ji galvotų, kas
ši keistuolė, o gal aš jos sesuo, gal slapta meilė, gal mes nežinome, kad mūsų
gyvenimai – vienas 3d DNR modelis, susisukęs ir apsivyniojęs savo paties
stiebus kaip kokia raganė sode. Tik dar nežydi tas kodas...
Untitled, Armana |
Tom Kondrat
fotografijoje norėčiau eiti pasižiūrėti, kas ten prie krepšio. Gal ten kieno nors
prakaitu dvelkiantis rankšluostis, norėčiau sužinoti kas tai per prakaitas, kas
per rankšluostis, atsigulti ant žalios aikštelės grindų, sužinoti ar ji minkšta
nuo saulės, ar ne. Saulės tuo metu ten nėra, ir atrodo, artinasi audra, ir tai
irgi norėčiau patikrinti – prieiti tą „liepto galą“ ir pažiūrėti į kitą pusę [į
save beveik?]. Prieiti prie to kryžiaus, kuris greičiausiai skirtas uždengti
aikštelę taip, kaip kojų pirštais remčiausi į „pamatą“, o tada pakelti galvą
aukštyn, pamatyti kokia ten audra, kaip tą keistą mėlynę pjauna geležys, iš
tolo taip primenantys kryžių.
Divine, Tom Kondrat |
Untitled (135), Mariam Kalandarishvili |
Artintis pamažu,
kad žmogus trauktųsi. Jie paprastai taip daro, saugo savo asmeninės erdvės
kiaušinį. Įdomu, ar ta dėmė, atsiradusi milimetro gylyje Mariam Kalandarishvili
fotografijoje, dulkė ta, ar ji patenka į asmeninės erdvės kiaušinį ar ne.
Priremčiau ją prie sienos, kartu su visa dulke, ir tada pridėčiau ausį,
prisispausčiau kaip šuo prie suoliuko kojos žiemą. Užuosti, kaip maišosi odos
ir senų padangų, kurios tikriausiai riedėjo ir mėšlinais, ir kokybiškais
keliais, kvapai.
1978 Toyota Corolla, Stephen Trinder |
„I love JDM,
too“, palikčiau prie valytuvo. 78-ųjų Corollos gražios, nes turi veidrodėlius
ne ten, kur turi šiandieniniai automobiliai. Tarsi tais laikais japonai manė,
kad lekiant veidrodėliai prisiartins patys, o stovint jiems ir toliau būti
gerai. Japoniškos vėliavos sparną priglausčiau prie užpakalio, atsiremčiau, kol
rašyčiau raštelį apie meilę JDM. Būčiau ta, kuri nustebina. Ant kapoto
nesigulčiau, nors daug kas mėgsta taip daryti, ir čia akto nevaidinčiau, ir net
portreto nenorėčiau, ta Corolla puiki ir be manęs ir be tavęs, aš tik raštelį
palikti norėčiau. Na, gerai, vieno portreto norėčiau... atsisėsčiau
nerūpestingai prie galinio rato supuvusia arka, kaip pavargęs kaubojus, būčiau
su žemo liemens džinsais, atrodyčiau keista europiete, ir po nuotrauka būtų
galima parašyti, kad aš gyvenu tame namelyje, kuris medyje, už tvoros, kurį
matai kai užmiršti Corollos džiaugsmą, ir vairuoju šitą grožį, ir rūkau už
vairo kaip netikusi mergšė, bet štai mano portretas – youth in revolt, turbūt, pasikviestų
tokią fotografiją į savo galeriją, sakytų – čia atspindi mūsų kūrybinę dvasią.
Stephen‘ai, kur tu ją tokią nuostabią radai? Mes norėtume su ja interviu...
All at home, Eugenijus Labutis |
Eugenijus Labutis
moka fotografuoti stoteles. Ar vieną stotelę tai tikrai moka. Man atrodo, ji
yra prie tunelio Vilniuje. Norisi ten nueiti ir pasėdėti, apsimesti, kad laukiu
savo viešojo transporto, kaip kokia kekšė, tik sėdėdama. Ir kekšė ne blogaja
prasme. Atsiremčiau galva į stiklinę sieną, ir kekše jausčiausi dėl to, kad ten
nėra perėjos, o aš kaip beprotė perbėgau tą šešių juostų kelio gabalą,
laviruodama tarp automobilių ir sunkvežimių, kurie visi Geležiniu vilku, joja
kaip legenda kokia, ir nesilaiko saugaus greičio. Būčiau praėjusi „per daug“, o
kai praeini „per daug“, viena ar kita prasme tampi kekše. Mane taip išmokė.
Untitled, Tamar Burduli |
Pūgai į veidą
žiūrėčiau. Šalike, o gal ir be jo, kad jausčiau kakle šaltį, kabaročiausi į tą
kalną, kaip kokiam Skyrim‘e, kaip dragonbornas, eičiau pas senus išminčius,
kurių tame kalne greičiausiai net nėra. Per aspera ad astra atseit. Užlipk į
kalną per pūgą, sutik išminčių, viską pasakys, o tada galėsi eiti ir gyventi
ilgai ir laimingai. Melas. Išminčius ta pūga ir yra, ir esu tikra, kad ji mane
pakastų kartu su lapais, ir visokiais miško žvėrimis, po savo stora šalta
kaldra, kuri tuoj taps ledu, vos tik pavasaris ateis, ir baigsis mano išminčiai
ir dragonbornai. Bet kol dar būčiau sąmoninga, po ledu, kaip koks eršketas,
prisispausčiau ausimi prie pūgos viršuje, ir galvočiau – ar matosi Tamar
Burduli tokioje tolumoje žmogaus figūra, ir dar lede? Ar mane išgelbės
medikopteris? Ar aš tapsiu ateities Liuse, žmogbeždžione, kurią iškas iš po
ledo, ir sakys – XX a. jie mėgo visur kišti savo nosis ir ausis.
Untitled, Clemens Fantur |
Clemens Fantur
mane kviečia jau ne pirmą kartą. Pianinais negroju, nors labai norėčiau, bet
mano pirštai „atsiknoję“, sakė, kad taip groti negalima, todėl nebebandžiau.
Bet laidus iš rozečių ištraukčiau, sužinočiau ką jie įjungia, nuplėščiau tą
baltą skudurą nuo pianino, tegul jis stovi ten nuogas, jei ir aš nuoga, kodėl tokia
nelygybė. Skudurą išmesčiau pro langą, jei bent vienas prasiveria, arba
nupieščiau vėliavą, o gal visai kapituliuočiau – iškelčiau tą skudurą į viršų,
ir nuoga sakyčiau – pasiduodu, viskas, nebegaliu, Clemensai, nebegaliu.
Untitled, Michele Nucera |
Kai kryžius virš
dvigulės lovos labai sunku. Bandžiau tokioje miegoti, nuolat sapnuojasi visokie
marazmai. Bet Michele Nucera prieblandoje, kaip David Duchovny, išsitiesčiau
lovoje, prisidengčiau delnu kryžių ir masturbuočiausi iki sąmonės netekimo.
Įsivaizduočiau, kad aš vyras, kad aš – Duchovnis, masturbacijos metodu
sprendžiantis X failų rebusą. Linguočiau, kad lovos atkaltė muštų sieną, ir kas
nors už sienos patikėtų, kad šitame portrete – daug meilės, ne erotika, ir gink
Dieve ant sienos, ne pornografija. Po visko atsigulčiau ant pilvo, ranka
įsikibčiau to burbulo lovos gale, ir galvą prispausčiau prie tos vietos, kur
katik nutiko mano džiaugsmas.
Untitled, Matthew Genitempo |
Nueičiau
pastovėti bukoje žydroje naktinėje degalinės šviesoje, madingai, žiūrėčiau į
viršų, būtų tolimas šiuolaikinis portretas su manimi, aš irgi mergina,
suvaidinčiau „neišdrįstą aktą“ degalinėje. Matthew Genitempo nė nesuprastų,
kada ir kaip aš ten atsiradau, tiesiog nuspaustų mygtuką, ir aš drauge su visa
degaline, naktimi ir buka šviesele įsitraukčiau į kameros akį, apsiversčiau aukštyn
kojomis ir atsidurčiau vieno milimetro gylyje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą