2014 m. kovo 15 d., šeštadienis

Tyla po audros

Memorial days. Kyiv. 2014, Roma Moskalenko 
Nutilus įvykiams Kijeve, prasidėjo įvykiai Kryme, o aš vis dar žiūriu į Romos Moskalenko fotografijas. Labiausiai man patinka tiesiog „pravažiuoti“, lyg kokiu taksi, per Romos fotografijų srautą flickr‘e, ir pamatau tokį... buvimą. Kalbėdamas apie barikadas džiaugiausi, kad Roma – gyvas ir sveikas, o šiandien radau dar naujų jo fotografijų. Grįžtant prie „pravažiavimo“, labai įdomu stėbėti, kas vyksta iki Kijevo apokalipsės, ir kas prasideda po jos. Roma kaip koks panoptikonas. Gal ir per skambiai, bet arti tiesos, aš taip jaučiu, sakyk tu man ką nori.

22 February, Kyiv, Roma Moskalenko
Gaunu iškalbingą dozę fotografijos. Išsirinkau tris, paskutines, kuriose dar nekvepia Maidanu. Gal kas ir užuos ką nors, kas daugiau apie tai išmano, bet man, paprastam mirtingajam, tai tik paveikslėliai, kurie Romai Moskalenkai, tikriausiai, sukelia kažkokius jausmus. Tu turbūt galvoji, kad man nesukelia, kad man tai tik paveikslėliai. Juk žinai, kad ne, iš ankstesnių tekstų suprasti galėjai... Nusišypsau, nes tai buvo netiesioginis raginimas paskaityti ankstesniuosius, jei dar neskaitei, šiaip ar taip visi jie susiję.

Tunnel, 2013, Roma Moskalenko
Tunelis, ir tiek. Simbolikos čia galima įžiūrėti kokios tik nori – kam nors nešviečia šviesa tunelio gale, kitam dar kas nors nešviečia, o man tai tiesiog gražus tunelis, primenantis šiltnamį ir matematiškai tikslus Roma, suvedantis geometrijas į vietas be jokio vargo. Pamatau žydrus „šiltnamio“ elementus, ir pagalvoju – aha, Ukraina. Bet ne, apsišik stačias, aš čia pritempinėju, jokia čia ne Ukraina, tiesiog žydri elementai ar apšivetimas tunelyje. Labai mėgstu tą ribą, kuri čia matosi – kelias kyla aukštyn ir vėliau leidžiasi, ir nematau kur tunelis nuveda. Gal dėl to tau ar dar kam ta šviesa ir nešviečia...

VIP place II, Roma Moskalenko
Kai galvoju apie VIP, prisimenu sultis. Jos buvo šlykščios. Vienas mano draugas sakydavo, kad jos pagamintos iš Pamelos Anderson prakaito. Žinoma, tai buvo tiesiog juokinga ir dėl to jos šlykštesnėmis netapdavo, bet Roma apie jokias sultis čia nekalba. Nežinau apie ką kalba, bet matau žydrą megztinį, užmautą ant automobilio sėdynės kaip užvalkalą. Įtarimą sukelia ir kažkas panašaus į sijoną žemiau, ten kur minkštąją vairuotojas padeda. Bandau sugalvoti, ar čia apie very important person, ar apie very important p... sugalvok kas tas p, duosiu saldainį. Megztinio rankos surištos už kėdės mane nuginkluoja ir jau beveik rėminuosi šitą fotografiją. Žadą atima ne tik surištos rankovės, bet ir apnuogintas sėdynės atlošo petys. Labai romantiškai nuteikia.

Untitled,  Roma Moskalenko
Balionų prikimštas žiguliukas. Kas gali būti linksmiau? Maidanu čia gal jau ir kvepia kažkodėl, nežinau kodėl, gal dėl to, kad beveik po žiguliuko prasideda vaizdai iš ten. Žiguliukai, kaip ir moteriškosios mano versijos Corollos, yra mano fetišas. Labai baisus žodis, bet kito nesugalvoju arba nežinau. Vien dėl to jaučiuosi prispaustas prie sienos, man į dantis sugrūsta šypsena ir aš jau beveik tampu party animal, kuris tuoj... stums žiguliuką kur nors kitur, nes čia negalima stovėti? Nežinau koks scenarijus čia tiktų, bet man atrodo toks būtų tinkamas. Party animal‘izmas man ne prie širdies, tai visai norėčiau pamatyti tokį gyvulišką party‘nėtoją, stumiantį vargšą vyšniuką, pilną balionų balionėlių. Romantiškai nebenuteikia, bet pagalvoju, ar bestumiant nenusistums tie žydri ir geltoni balionėliai į ateitį, per žigulį, kaip kokią laiko mašiną, į keistus kivirčus tarp civilių ir kariškių. Kabinėkis prie terminų, man nesiskiria kariškis nuo kariškio, nors tu ką... Berkut, kariškis, milicija, whatever. Jėgos institucija, karoče. Tai va, žiūriu ir galvoju, kur nusistums tas raudonas žigulys. Po to seka Maidanas, Maidanas, biliardas, rimtesnis Maidanas, visai rimtas Maidanas, ir vėliau jau po-karinės barikados, gėlės, ir ceremonijos. Kaip teatre. Niekada nespėji pamatyti kas nutinka viduryje – ateinį į pradžią, ir išeini su daug minčių, bet kas ten buvo ir kodėl – žalio supratimo nelieka. Dėl to tikriausiai kai kurie žmonės, skaitydami mano pasisakymą apie Romos barikadas sakė: „Dude, čia tik padangų krūva...“


 
Obstacle,  Roma Moskalenko

Remnants of barricades, Kyiv, 2014, Roma Moskalenko
Liberty or death. Kyiv, Roma Moskalenko 
Tame Maidano spektaklyje  tie besimėtantys "Dude..." irgi, neprisimena vidurio. O gal ir ne, gal ten koks per anksti pasenęs jaunuolis, labai norintis būti daktaru Hausu. Ką gali žinoti... Užtat Roma prisimena Maidano spektaklio vidurį, ir pradžią ir pabaigą, tik fotografijose rodo, kad tarpe jis gyveno ir bandė kažkuo džiaugtis. O dabar, be jokios ironijos – aplodismentai Romai. Bandyti kažkuo džiaugtis, kai aplink tave verda pragaras ir sukasi šūdų malūnas, yra retas gebėjimas. Faina, ne?




Fisherman, Vyshgorod, 2014, Roma Moskalenko 
Istorija tęsiasi. Staiga po barikadų ir Maidano knygų pasirodo poledinė žūklė, kurios nors ir nemėgstu, nes ji man atrodo pačiu pavojingiausiu ir pačiu neįdomiausiu užsiėmimu (priešingai nei vasarinė-rudeninė), bet ji čia tokia... paprasta? Kaip koks laidotuvių fotografijos atsitiktinumas, kai gedinčių kaimiečių, besifotografuojančių prie kapo duobės, fone kas nors aria dirvą ar bėga nuo šuns ar dar kokį žaidimą žaidžia. Gyvenimas tęsiasi, ištįsta kaip snarglys, ir tas vyriokas ant ledo atrodo kaip iš kito pasaulio krašto. Maidanas? Pffff... Krymas? Nu nx... Einu aš ant ledo. Pagarba. Tu man sakysi, kad čia abejingumas, bet koks gi gali būti abejingumas, kai tau metų – ne 20, ir kai viskas, ką moki padoriai veikti, tai sėdėti ant ledo ir gaudyti menkai valgomą žuvį? Belieka džiaugtis tuo ledu, kuris linkęs lūžti ir žuvimi, kuri užknisa, nes jos reikia ieškoti toje mažoje skylutėje, išgręžtoje lede. Beveik kaip adatos šieno kupetoje.

Brother, 2014, Roma Moskalenko 
Kol kas Romos fotografijos baigiasi nuotrauka, kurią sunku suprasti – matau užuolaidą ir kažkokias žmogaus figūros užuominas. Prierašas sako – brolis. Nesinori taip paviršutiniškai interpretuoti Ukrainos ir jos žmonių, bet nesusilaikysiu. Man visa tai primena susivyniojimą į antklodę, apsikamšymą iš visų galų, užsidarymą, ir bandymą suvokti, kas tu, iš kur tu, ir kodėl tu, ir ar tikrai tu. Užuolaida skaidri, už jos augalai, reiškia, kad viskas bus gerai, ir Romos brolis sužinos atsakymus, jei jų ieško. Ir pasakys juos Romai, o tada... tada atsiras dar geresnių fotografijų Romos nuotraukų sraute.

Roma Moskalenko flickr'e



2 komentarai: