First date ended in a disaster, Josef Fahrner |
Su Josefu susipažinome
netikėtai – pasimatyme, kuris baigėsi tragiškai. Kaip dažnai darau, blaškiausi
po flickr‘ą, ir pamačiau į prabangą pretenduojančias kėdes, raudonai padengtą
stalą ir butaforinę širdį ant sienos prie lango. Tik ant stalo vietoje kokių
nors romantiškų pietų ar pusryčių gulėjo gabalas lubų, užuolaidos karnizas kaip
koks skriestuvas išsižergęs už stalo, ir viską vainikuoja siaubingas
šviestuvas, atrodo, dar besisupantis ant laido. Esu matęs ne vieną ir ne du
autorius, fotografuojančius apleistas vietas, tačiau šis mane sustabdė geram
pusvalandžiui. Žinoma, po to pusvalandžio sekė daugiau laiko, bet pirmasis
įspūdis abejoti neleido – reikia pasikalbėti. Taigi, šioks toks mano ir Josefo
pokalbio fragmentas tau paskaityti.
-
Labas,
Josefai.
-
Aha,
labas. Ir Fahrner mano pavardė, jeigu ką.
Moderraum, Josef Fahrner |
-
Mes
čia kalbėsimės apie fotografiją ir apleistus objektus... gal nori pasakyti ką
nors prieš tai? Kam nors linkėjimų perduoti?
-
Ačiū, nelabai. Gal nebent kam nors bus įdomu, kad aš
ne vokietis, o austras, o Vienoje gyvenu tik dabar – gimiau kažkur Austrijos
kalnuose.
Abgebrochenes Gebaude, Josef Fahrner |
-
Jo,
daug kas galvoja kad tu vokietis. Aš irgi taip galvojau, kai pirmą kartą
žiūrėjau tavo fotkes. Bet kiek suprantu tavęs tai per daug nejaudina. Apie
ką yra tavo kasdienybė? Ką veiki be fotkinimo?
-
Paprastai dirbu nuo pusės vienuolikos ryto iki vėlaus
vakaro. Be viso to leidžiu laiką su savo mergina arba kompiuteriu. Dar einu
pasivaikščioti ir džiaugiuosi gamta. Arba keliauju, jei užtenka pinigų.
Paprastai man to pakanka.
-
Faina.
Neskambi pretenzingai. Paklausiu banaliai, bet tai neišvengiama pokalbio dalis
- tai kaip ten viskas prasidėjo su tuo fotiku tavo rankose?
Glaskastem im Glaskastem, Josef Fahrner |
-
Ką
aš žinau. Man buvo dešimt metų, su tėvais keliavome į Osijek Kroatijoje. Ten
buvo ką
tik pasibaigęs karas, ir mes lankėme berniuko, kurį globojo mano tėvai karo
metu, šeimą. Manieji tėvai turėjo paprastą “point and shoot” fotokamerą ir jos
nuo manęs nepaslėpė – tikriausiai tai buvo klaida.
Socialgebaude, Josef Fahrner |
-
Tu ėjai visur kur negalima ir fotkinai kas papuola?
-
Aha. Mane taip žavėjo subombarduoti pastatai ir visos
tos nusiaubtos teritorijos, kad po kelių minučių likdavau su išfotografuota juostele ir norėdavau
dar.
Galiausiai tėvams teko mane prižiūrėti labiau nei visada, nes aš sunkiai
valdžiausi neidamas į tuos pastatus. Aišku, tai ne pati geriausia vieta vaikams
žaisti... nors tuo metu man atrodė kitaip.
-
Sakai,
klaida buvo...
Archiv, Josef Fahrner |
- Tėvai nutarė man kameros nepirkti dėl to, kad fotografuodavau, jų manymu, į
kairę ir į dešinę be jokio tikslo ir prasmės, kitaip tariant, gadindavau
juosteles. Tad visos Kalėdos ir gimtadieniai man siejasi su neišsipildžiusiomis
svajonėmis.
-
Bet
svajonės gi kažkada išsipildė.
-
Jo.
Būdamas šešiolikos išvažiavau dirbti į Vieną, ir,be abejonės, pirmasis mano
pirkinys buvo... spėk kas. Skaitmeninis fotikas. Patenkinau norą fotografuoti
viską ir visada, bet gana greitai supratau, kad fotografuoti vien “gražius
dalykėlius” yra nuobodu ir vėl grįžau prie vaikystės susižavėjimo objektų –
apleistų ir suniokotų vietų. Vis pagalvoju, kad dėl to grįžimo kalti mano sapnai, bent iš
dalies – daugelio jų veiksmas sukasi sugriuvusiuose namuose ir visaip
sunaikintose vietose. Įstrigo galvoj amžiams, turbūt…
Ein Boot im AKW, Josef Fahrner |
- Suprantu. Bet dabar tavo “gražiais dalykėliais” tapo
visi sugriuvę, nugriuvę, sulūžę ir kitokie. Savotiška fotografijos mokykla,
sakyčiau. Esi savamokslis, ar mokeisi kažkur fotografijos? Kažkodėl numanau,
kad viskas išsirito iš kiaušinio ir be mokslų…
- Tu teisus. Jokio meninio išsilavinimo neturiu ir
nežinau ar norėčiau turėti. Esu mėgėjas savamokslis, neturiu jokių ambicijų
tapti ar vadintis profesionalu ir tuo didžiuojuosi.
- Tau irgi atrodo, kad fotografijos mokytis kokioje nors
įstaigoje – beprasmiška?
- Aš nežinau. Man net neįdomu, ar kam nors tas
išsilavinimas reikalingas ar ne. Turėdamas omenyje savo pragmatišką požiūrį į
gyvenimą įsivaizduoju, kad teorinis fotografijos mokymasis man būtų kirtęs per
kojas, rankas, ir kitas galūnes, turėčiau kalną problemų ir, įtariu, galiausiai
išvis nenorėčiau fotkinti.
- Gerai, kad nesimokei ir dar pakeli fotiką. Sveika.
Žiūrint tavo darbus susidaro įspūdis, kad visa Vokietija ir Austrija yra
apleistos dykynės.
Schlafplatz, Josef Fahrner |
Zugeschissene Kuche, Josef Fahrner |
-
Haha. Vien vietų paieškos ir radybos yra didelė viso
smagumo dalis. Žinau, kad nori klausti “Tai kaip tu jas randi? Iš kur tiek
daug?”, todėl atsakysiu iš anksto. Paprastai lengviausias būdas ką nors surasti
yra važinėtis be navigacijos nepažįstamomis vietovėmis. Bet būna visaip,
pavyzdžiui, apie kai kurias vietas sužinau skaitydamas laikraščius ar dar kokią
spaudą, arba browsindamas internetą. Ir, aišku, chebra, kuri irgi domisi visom
tom apleistybėm, irgi padeda.
Feschoform wirkt enorm!, Josef Fahrner |
-
Šiaip tai norėjau klausti, ar dažnai išvažiuoji iš
“komforto zonos” – kokią kitą šalį ar panašiai, bet ačiū kad atsakei į tuos
klausimus.
Bauerliches Schlafzimmer, Josef Fahrner |
-
Prašom. Kadangi Austrija nėra turtinga apleistomis
vietomis, nuolat važinėju į Vokietiją, Italiją, Slovakiją ar Belgiją. Todėl tavo
teiginys, kad Austrija ir Vokietija atrodo apleistos šiek tiek neteisingas… Nes
Austrijos ten mažai, Vokietijos užtenka, bet tada jau reikėtų sakyti – pusė
Europos apleista.
-
Skamba pasakiškai. Dar toks momentas… Kai tik atradau
tavo fotkes ir jas kam nros rodydavau arba pasakodavau, sakydavau, kad Josefas
fotkina kažkokį apleistą industrinį interjero peizažą arba peizažo interjerą,
nežinau. Skamba idiotiškai, bet tie žanrai tavo darbuose susivynioję į tokį
vyniotinį, kurio atsipjauti lengva, bet atskirti kur kas nelabai. Kada nors
fotkindamas kokį sugriautą kambarį galvojai, kad vaizdo ieškiklyje žiūri į
kažką panašaus į peizažą?
Hot stuff..., Josef Fahrner |
-
Man atrodo, kad čia tiesiog sutapimas. Mano flickr’e
yra ir peizažų, tiksliai… Bet internetą, ypač flickr’ą, aš naudoju kaip stalčių
nuotraukoms laikyti. Ten nelaikau tik nuotraukų su žmonėmis. O apie tą
peizažizmą… Gal ir galima “apleistose” fotografijose rasti peizažo
fotografavimo principų. Aš labai mėgstu, ar gal tiksliau būtų sakyti, jog esu
visiškai apsėstas, vaizdinių, kur
natūrali gamta pasiglemžia žmogaus sukurtus objektus. Dievinu post-apokaliptinį
apžėlusių, kadaise apgyvendintų ir naudotų vietovių, vaizdą. Nors dabar kai
paklausei, tai ne tik peizažą, bet ir architektūros fotografiją čia galima
įžiūrėti…
Gewachshaus, Josef Fahrner |
-
Maladec. Aš manau, kad šiaip ar taip visa fotografija
apskritai yra tokia susisukusi į vieną kūną šiais laikais, kad žanrais
išsiskersti nebeišeina niekaip ir niekam. Nebent kalbėsim apie klasikus… Bet
apie juos nekalbėsim. Haha. Ok, kad jau apie klasiką prakalbom, tai paklausiu
dar vieno tradicinio reikalo. Ar man pasirodė, ar visos tavo fotkės tikrai juostinės? Kodėl nefotkini skaitmena? Patogu
gi, įbėgai, šovei į patamsį, ir pabėgai…
-
Oj… Aš turiu bent tris tris rimtas priežastis
fotografuoti juosta. Visų pirma, tai švelni šviesa ir “ypatingos” spalvos.
Roter Raum, Josef Fahrner |
-
Bet gi yra photoshopas, dar kas nors, galimybių
imituoti juostą begalės. Ar čia principo reikalas?
-
Pats tu principo reikalas. Man atrodo būtų pernelyg daug darbo ir
“pisliavos” bandant tai imituoti skaitmeniniame atvaizde. Nors tai ir įmanoma,
bet kam imituoti, jeigu vietoje laiko gaišimo galima tiesiog eiti ir padaryti?
-
Susigėdau dabar. Kaltinamu žvilgsniu žiūriu į save ir
į liaudį, ir retoriškai klausiu – kodėl? Gal dėl tingumo ir darbo su juosta preciziškumo…
-
Tai va. Čia antra priežastis. Apie preciziškumą imi
galvoti, kai esi toks kaip aš – fotkinantis non stop. Mano begalinis
fotografavimas mane veda link juostos natūraliai, nes ji mane sulaiko nuo
šlamšto gamybos pertekliaus.
Decken - und Bodenbeleucjtung, Josef Fahrner |
-
Šlamšto?
-
Nu, žinai, kai prifotkini šešis gigabaitus medžiagos,
ir paskui penkis ištrini, nes reikalingas tik vienas…
-
Mhm.
-
Juostoje
kiekvienas kadras brangus, tiesiogine to žodžio prasme, jis kainuoja.
-
Tai
kokia trečia priežastis?
-
Hm.
Analoginiai atvaizdai man visuomet turi ir turėjo kažkokį „senovinį“ įspūdį,
kuris man puikiai dera su mano fotografuojamais objektais, vietomis ar temomis.
-
Žodžiu,
juosta prieš skaitmeną laimi, nes ji nors ir galima imituoti, bet tikresnė už
skaitmeną, nes ji brangi, ir dėl to, kad analogas kvepia senove?
Heisl, Josef Fahrner |
-
Jo.
Nu gerai, dar yra kelios labai asmeninės priežastys, bet apie jas kalbėti
neverta.
-
Ok.
Dabar apie šviesą. Ji šiaip ar taip ir yra fotografija. Matai, kaip
filosofiškai skambu... Tu konstruodamas savo nuotraukas galvoji apie šviesą
kaip apie objektą, ar ji tiesiog būna kažkokių objektų kompozicijoje?
Kisten, alt vs. neu, Josef Fahrner |
-
Žinai,
aš labai norėčiau fotografuoti tik tam tikromis apšvietimo sąlygomis, tam tikru
paros metu, bet tai nelabai įmanoma dėl mano paties užimtumo, dėl kai kurių
vietų prieinamumo, ir taip toliau. O šiaip labai dažnai fotografuoju pačią
šviesą, nusispjaunu į objektą, jis gali būti visiškai nevertas to brangaus
kadro, bet šviesa...
-
Romantikas,
karoče. O dirbtine šviesa nesinaudoji?
Kinderwagerl, Josef Fahrner |
-
Anksčiau naudodavau dirbtinį apšvietimą, dar
“skaitmeniniais” laikais. Tamsias scenas pasišviesdavau siekdamas sumažinti
kontrastą ar turėti daugiau šviesos, o dabar to vengiu vardan natūralaus
vaizdo. Visada kreipiu dėmesį į šviesą, bet ne visuomet įmanoma tai numatyti dėl priežasčių, minėtų
anksčiau. Kartais kai kuriose vietose tenka apsilankyti antrą ir trečia kartą,
nors nemėgstu to daryti, ypač kai vietos nėra saugios ar sunkiai prieinamos.
Rohrdings, Josef Fahrner |
-
Pagalvojau,
kad visai ironiška – pramonės revoliucija ir industrija smarkiai prisidėjo prie
fotografijos augimo ir to, kokia ji yra dabar, todėl žiūrėti į visus tuos
įrenginius ir mechanizmus tavo fotografijose mažų mažiausiai keista... Net
juokas ima. Kodėl šita tema tau tokia aktuali? Be to, kad vaikystėje patyrei tą
Kroatišką traumą.
Eingeengt, Josef Fahrner |
Grimmig, Josef Fahrner |
-
Daug
tos industrijos mano nuotraukose, sutinku, bet man atrodo, tai diktuoja
dabarties aplinkybės. Industrines lokacijas labiausiai mėgstu dėl to, kad ten laukinė
gamta įsigali vietoje, kurią dar anksčiau sugriovė ją pats sukūręs ir pastatęs
žmogus. Va čia tai tikrai ironiška. Tiesą sakant, man daug artimesnės intymios namų ar
turistinės erdvės. Liekanos tokiose vietose būna mažiau abstrakčios,
asmeniškesnės, ir tai suteikia kažkokio keisto vojerizmo viskam. Dabar visi
galvos, kad aš kažkoks maniakas…
Sondersitze, Josef Fahrner |
-
Viskas
su tavim gerai, Josefai. Beje, man visai patinka faktas, kad daugelis tavo
darbų pavadinti vokiškai, o ne angliškai. Kažkaip autentiškiau...
-
Autentiškiau...
Haha. Mano anglų kalba tragiška, gal dėl to vengiu anglizmų. Žiūrovams, kurie
nemoka vokiečių kalbos, tokie pavadinimai sukelia įvairias reakcijas... Kai
kurie tai interpretuoja kaip autentiką, kiti galvoja, kad tai labai egzotiška.
Kai kurie įsižeidžia... O kai kuriems tiesiog keista. Man patinka ši įvairovė,
kuri tikriausiai nebūtų įmanoma vartojant anglų kalbą ar apskritai nenaudojant
pavadinimų.
Dachbodenfund, Josef Fahrner |
-
Lietuvoje
daug kas stengiasi būti tarptautiškesniais, mėgsta angliškus pavadinimus. Arba
čia toks bandymas būti kuo neutraliau ir prieinamiau bet kuriai auditorijai...
Ar pavadinimai, tekstai prie fotkių, yra svarbu?
Grunzeuch, Josef Fahrner |
-
Nežinau.
Dažniausiai nuotraukas pavadinu kokiu nors asociatyviu austro-vokišku žargonu,
išgalvotais žodžiais ar žodžių žaismais, man taip linksmiau. Man nepatinka
daugelio apleistų vietų fotografų rimtumas, laikau tai jų blogu įpročiu.
Apleista ir sugriauta – nebūtinai labai gilu, liūdna ar dar kaip nors
„intelektualu“. Nesu didelis patoso fanas – tikriausiai tai kiek prieštarauja mano
fotografijoms, bet mėgstu dvilypumą, kas mano pavadinimams taip pat suteikia
tam tikro svorio.
-
Tai
turbūt į šiuolaikinę madą viską vadinti „Untitled“ žiūri kritiškai?
Sinnlosleiter, Josef Fahrner |
-
O
taip. Vienintelis dalykas... Galbūt tavo tas vadinamas „šiuolaikinis“ būdas ir
galėtų tapti būdu išvengti to patoso, kurio nemėgstu, bet taip taip nuobodu...
Visi taip daro. Man kartais atrodo, kad fotografai naudojasi tuo „Untitled“
įrankiu mėgindami imituoti ar demonstruoti savo profesionalumą ar rimtumą.
-
Užsiminei,
kad flickr‘o stalčiuje nelaikai fotografijų su žmonėmis. Bet jie vistiek
egzistuoja tavo darbuose, pats sakei. Galima pamatyti jų failure‘us, stebėti
praeitį per paliktus daiktus, darbo įrankius, ir taip toliau.
Kinderpatscherl, Josef Fahrner |
-
Tikrai taip – žmonių nebuvimas fotografijose galėtų
būti pavadintas kažkokia negatyvine erdve, kuri virsta pozityvine tuomet, kai
peržiūri nuotrauką. Nufotografuotos vietos ir objektai pasakoja istoriją ir tam
tikra prasme “prikelia” ten buvusius, gyvenusius ar veikusius žmones. Nuolat
pagalvoju apie tai, kas tose vietose nutiko, kodėl žmonės nustojo ten veikti ar
gyventi, kodėl paliko savo daiktus. Tačiau nesistengiu primesti tokių minčių
žiūrovui. Kiekvienas turėtų galvoti kaip nori ir įžvelgti savo prasmes.
-
Bet
šiaip, portretus fotografuoji?
Erker, Josef Fahrner |
-
Tai
aišku. Tik atskiriu juos nuo apleistų vietų, ir jie neskirti viešam žiūrėjimui.
Sakykime, kad tai – asmeniška. Man žmonės labai patinka su visais savo gerais ir
blogais įpročiais, išskyrus šias situacijas: nemėgstu kai jų per daug arba kai
jie lenda man į kadrą.
-
Bet gi žmonės – istorijos dalis. Tau rūpi istorija?
Nesvarbu kokia – vakar dienos ar Napoleono žygių.
Dachbodenmull, Josef Fahrner |
-
Taip. Man labai svarbu žinoti apie fotografuojamų
objektų ir vietų praeitį. Kartais netyčia sutinku buvusius gyventojus ar ten
dirbusius asmenis, ir jei man tą dieną pasiseka, jie manęs neišvaro ir
papasakoja šį bei tą. Bet paprastai pagrindiniais istorijos žinių šaltiniais
man fotografuojant randami laiškai, dokumentai ir kitokie daiktai.
Heimtrainer, Josef Fahrner |
-
Tai dar tęsiant apie istoriją, bet jau į pabaigą,
pakalbam nesąmonių… Žmonėms patinka skaityti nesąmones. Jeigu galėtumei rinktis
būti bet kuo iš žmonijos istorijos, kuo būtumei ir kodėl?
Am weg zum Dettifoss, Josef Fahrner |
-
Šitas klausimas geras, man patinka. Turbūt norėčiau
būti savimi, bet jei prašai išsirinkti, tai… Turbūt norėčiau būti kuo nors
gyvenusiu apie 1900-ius. Mane labai žavi tas laikas ir jame gyvenę kūrėjai ir
išradėjai. Gal būčiau Nikola Tesla? Arba Max Brodt (jis buvo geriausias F.
Kafkos draugas). Gal būtų visai nieko pasirinkimas?
-
Aš balsuoju už Teslą. Tau tiktų eksperimentai, elektra
ir keisti išradimai. Tai
koks dabar planas?
Ein weniger aufgeraumtes Zimmer, Josef Fahrner |
Das Stinkezimmer, Josef Fahrner |
-
Planas...
Turiu planą atvykti fotografuoti į Baltijos šalis, Lietuvos neaplenksiu. Gal
galėsi man padėti susigaudyti ir parekomenduosi vietų, kurios man būtų įdomios?
Tu turbūt esi vienintelis lietuvis pažįstamas, su kuriuo galiu pasitarti.
Schatten, Josef Fahrner |
-
Jo.
Prie mano namų yra nereali apleista degalinė... Tau patiks, garantuoju.
-
Ok,
pažiūrėsim. Iki pavasario Vilniuje!
-
Iki!
Josef Fahrner flickr'e
Josef Fahrner ne flickr'e
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą